24 kerusi panas jadi rebutan di Perak

Monday, February 8, 2010
Dua puluh empat kerusi dianggap panas di Perak dan dikatakan bakal menentukan samada Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional akan berkuasa jika pilihan raya negeri diadakan dalam masa terdekat ini.

NONEKemelut politik di Perak dijangka bertambah kusut apabila mahkamah persekutuan membuat keputusan esok berhubung siapa yang sepatutnya menduduki kerusi menteri besar Perak.

Majoriti 24 daripada kerusi panas itu terletak di luar bandar dan juga pinggir bandar dan kebanyakan pengundi mereka terdiri daripada masyarakat Melayu.

Kerusi-kerusi itu juga dimenangi dengan hanya kelebihan kurang 10 peratus undi pada pilihan raya umum lalu. Justeru, perubahaan 5 peratus sokongan akan menyaksikan pertukaran kerusi di antara kedua-dua parti berkenaan.

12 daripada kerusi panas itu kini dimilik oleh Umno, menerusi BN manakala bakinya dipegang oleh Pakatan.

NONETerdapat 59 kerusi parlimen di Perak dengan Pakatan menguasai 31 kerusi manakala Barisan memegang 28 yang lain.

Adalah dijangkakan kebanyakan pengundi Melayu, khususnya di luar bandar akan kembali ke BN kerana Umno didakwa berjaya mengeksploitasikan isu “penderhaka” dan “boneka” terhadap menteri besar yang disingkirkan, Datuk Seri Nizar Jamaluddin dengan berkesan.

Bagaimanapun, diramalkan pula lebih ramai masyarakat Cina akan menyokong Pakatan manakala undi masyarakat India pula akan terus terbahagi dua.

Menurut sumber pada pilihan raya Bukit Gantang, tahun lalu, Pakatan mendapat tambahan 15 hingga 20 peratus undi daripada masyarakat Cina tetapi kehilangan 4 peratus sokongan pengundi Melayu.

Sekiranya trend berkenaan berterusan, PAS dikatakan agak teruk terjejas kerana ia lazimnya diperuntukkan kerusi-kerusi yang mempunyai majoriti pengundi Melayu.

PKR juga menghadapi risiko kerana ia bertanding di kerusi-kerusi yang mempunyai pengundi berbilang bangsa manakala DAP dijangka tidak menghadapi laluan sukar kerana ia bertanding di kerusi-kerusi yang majoritinya pengundi Cina.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]