Tahniah Kepada Mahathir Kerana Anaknya Kayawan

Saturday, February 20, 2010
MSO

Dr MAHATHIR Mohamad tentu tidak berpuas hati membaca laporan dan kajian dibuat Malaysian Business mengenai kedudukan orang-orang terkaya di negara ini. Kenapa tidak, selama 22 tahun jadi PM beliau gagal menambahkan bilangan orang Melayu yang kaya raya.

Kaum Cina yang dianggap kaum pendatang dan dikatakan terus ditindas oleh Dasar Ekonomi Baru (DEB) masih mengungguli kekayaan di negara ini.


Bagaimana pun bekas PM itu tentu tersenyum dan merasa puas kerana anak lelakinya, Mokhzani telah disenarai sebagai orang terkaya ke 20 di negara ini. Penyenaraian nama Mokhzani itu menjadikan tiga nama orang Melayu terkaya dalam kelompok 20 orang yang terkaya di negara ini. Dua nama lagi ialah Syed Mokhtar Al Bukhary dan Azman Hashim.

Kita orang Melayu juga tumpang gembira dengan kekayaan ketiga-tiga orang Melayu itu. Setidak-tidaknya bila orang bercakap soal kekayaan kita boleh menyebut nama mereka bertiga itu, bahawa orang Melayu juga kaya. Syed Mokhtar Al Bukhary dikatakan mempunyai aset RM6.0 billion, Azam Hashim pula memilik kekayaan sebanyak RM2.86 billion. Manakala Mokhzani pula memilik kekayaan sebanyak RM1.75.

Selain dari tiga nama itu nama Nazir Razak, iaini adik kepada Najib Razak juga dikelompokkan dalam 40 orang terkaya di negara ini.

Kekayaan Robert Kuak Hock Nien dengan nilai kekayaan RM42.7 billion itu dan beratus taukeh Cina lain tidak memelikkan. Memang dalam dunia perdagangan kaum Cina memonopoli dan mempunyai kepakaran mengenainya. Mereka juga kaum yang sudah lama bertamadun. Jadi kalau mereka mengungguli kekayaan di negara ini tidak menghiarankan.

Apabila kita menyemak senarai mereka yang kaya itu, hampir 80 peratus adalah kaum Cina menyebabkan kita tersedar daripada tuntutan politik kaum berkenaan. Selama ini kita sering mendengar kaum itu menuntut itu dan ini dan mendakwa mereka didiskriminasi oleh bumiputera di negara ini. Tetapi dengan tersenarainya barisan para kayawan kaum itu menjelaskan bahawa dakwaan itu tidak benar sama sekali.

Anihnya pula para pemilik kuasa politik yang terdiri daripada orang Melayu begitu peka dengan tuntutan dakwaan itu. Maka itu dari masa ke semasa pemegang kuasa politik memberi kelonggoran dan memenuhi apa saja yang diminta oleh kaum berkenaan. Mitrokasi dilakukan dalam apa juga aspek. Misalnya perkara paling jelas dan sering kali diadu dombakan mengenai DEB. Kononnya DEB telah menyebabkan kekayaan negara ini tidak dibahagikan sama rata. Kaum Cina dan India dianak tirikan. Lantas itu mereka menuntut agar dasar itu dirombak. Tuntutan itu berterusan sehinggakan meminggitkan telinga penguasa politik negara ini.

Kerana mempercayai provokasi itu maka pemegang kuasa yang terdiri dari orang Melayu dengan senang melulus atau merombak apa saja dasar dan polisi yang dipersetujui sebelum ini. Kalau dengan dasar dan polisi yang dikatakan berat sebelah tetapi hakikatnya memberi kelebihan dari segi ekonomi kepada kaum Cina dan India, apalah pula kalau dasar dan polisi itu dihapuskan!

Apakah kita cukup hanya setakat menyebut beberapa nama (orang Melayu) saja yang berada dalam senarai keyawan itu? Itupun kita tidak boleh berbangga kerana mereka yang kaya itu kebetulan anak bekas perdana menteri dan adik kepada perdana menteri. Apakah kalau Mokhzani bukan anak Mahathir beliau mampu menduduki dalam senerai berkenaan? Apakah kekayaan itu bukan kepandaiannya mengeksploitasikan kedudukan ayahnya sebagai orang nombor satu negara.

Dari sudut lain dengan hakikat itu kita berharap tidak ada lagi mana-mana pihak yang cuba mendakwa bahawa kerajaan hari ini berlaku tidak adil kepada kaum lain dalam mencari kekayaan. Dan kerajaan atau pemegang kuasa politik Melayu pula hendaknya jangan mudah merombak polisi dan dasar yang bersifat membantu Melayu sebagai kaum yang baru merangkak dalam perniagaan dan ketata negaraan. Jangan muda terpedaya dengan tuntutan dan ugutan pihak berkenaan.

Polisi dan dasar yang boleh melindungi Melayu hendak dikekalkan. Hatta ianya dinamakan sebagai subsidi, pemberian, ehsan dan sebagainya perlu dikekalkan. Orang Melayu jika diibaratkan kepada lembu ternakan adalah lembu baru yang perlu berada di blok ladangnya sendiri. Ladangnya perlu dipagar agar tidak dapat dimasuki oleh lembu-lembu lain. Kalau lembu baru bernama Melayu ini terus di lepas di ladang terbuka, apa lagi yang tidak mengenal halal dan haram maka nasib lembu Melayu ini akan buruk padahnya. selamanya ia akan ketinggalan di belakang dan hanya dapat meragut keringan lebihan lembu-lembu jagoh sahaja.

Mudah-mudahan saja menjelang tibanya 2020 akan ada sekurang-kurang 10 orang kayawan Melayu yang akan tersenarai dalam lis mereka yang kaya raya. Saya tetap yakin angka itu dapat dicapai asalkan saja Melayu kurang atau hentingkan politiking dan perang untuk memenangkan kiblah dan puak masing-masing.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]