TG Hadi: MEB tiada roh, imbasan konsep Dr M

Wednesday, March 31, 2010
PAS menyifatkan Model Ekonomi Baru (MEB) yang dibentangkan kerajaan di parlimen “tidak mempunyai roh” dan “tidak menekankan kepentingan akhlak” bagi memastikan ketelusan pelaksanaan sesuatu dasar.
“Sesebuah negara boleh sahaja mempunyai dasar yang melangit halatujunya, tetapi tanpa akhlak yang dihayati oleh pembuat dan pelaksana dasar – maka negara masih akan dibelenggu dengan sistem liberal kapitalis.
“Akhirnya hanya membuat perubahan terhadap kulit dan bukannya bersifat holistik, merangkumi perkaitan antara dosa-pahala dan keadilan menyeluruh,” kata presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang (atas, berserban).
Beliau yang juga ahli parlimen Marang berkata, penekanan terhadap peranan swasta dalam memacu ekonomi secara drastik akan memberikan memungkinkan jurang antara bandar dan luar bandar melebar.
Idea lapuk Dr Mahathir
“MEB itu juga merupakan imbasan kembali kepada konsep pensyarikatan dan penswastaan Malaysia yang dilaksanakan oleh Tun Dr Mahathir (bawah) semasa menjadi perdana menteri, di mana kerajaan akan melepaskan kepentingannya sedikit demi sedikit dalam sektor perkhidmatan rakyat, kepada pihak swasta,” kata Abdul Hadi dalam satu kenyataan hari ini.
Abdul Hadi berkata, pelepasan tanggungjawab kerajaan kepada pihak swasta melahirkan satu monopoli baru sektor perkhidmatan yang akhirnya menekan ekonomi rakyat.
Tambahnya, rakyat bukan semata-mata mahu melihat peningkatan statistik berhubung pendapatan negara tetapi mahukan suasana masyarakat yang selamat daripada jenayah, sifar rasuah, ketelusan dan bebas daripada tekanan politik sempit.
Maseu minta KHAZANAH buat kajian dulu
Sementara itu, Kesatuan Kakitangan Malaysian Airline System (Maesu) menyeru Khazanah Nasional Bhd (KHAZANAH) supaya melakukan penyelidikan dan kajian berasingan ke atas setiap syarikat berkaitan kerajaan (GLC) sebelum memutuskan untuk melupuskan kepentingan di dalam mana-mana syarikat berkenaan.
Setiausaha Eksekutif Maseu, Mustafar Maarof berkata KHAZANAH tidak boleh merasa teruja untuk melupuskan kepentingannya di dalam mana-mana GLC hanya kerana bertujuan untuk menarik lebih banyak pelaburan langsung asing (FDI) untuk meningkatkan aliran tunai syarikat berkenaan.
"KHAZANAH perlu ingat bahawa mereka bukan sahaja satu cabang pelaburan kerajaan malah bertanggung jawab terhadap keselamatan negara ini," kata Mustafar dalam satu kenyataan hari ini.
"KHAZANAH memegang saham di dalam pelbagai industri dan sektor yang berbeza di negara ini, sambil menyatakan, sehubungan itu ia perlu melakukan penyelidikan dan kajian berasingan sebelum memutuskan (melupuskan kepentingan) di dalam setiap syarikat secara berasingan.
"GLC seperti Pos Malaysia, Tenaga Nasional Bhd, Telekom, MAHB dan MAS terlibat di dalam pelbagai urus niaga yang berbeza antara satu sama lain.
"Dengan hanya mempunyai satu keputusan untuk melupuskan saham di dalam syarikat-sayrikat GLC akan hanya mewujudkan kekeliruan di kalangan pemegang kepentingan mengenai cara pengurusan perniagaan berkenaan dikendalikan," kata Mustafar.
Dengan itu, Maseu menyeru KHAZANAh untuk melaksanakan satu kajian dan penyelidikan yang komprehensif serta mulai berunding dengan para pemegang kepentingan dan kesatuan sebelum memutuskan untuk melupuskan saham-saham berkenaan.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]