Najib Terdesak, Peralat Mahkamah

Friday, March 12, 2010
Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memperalatkan aspek perundangan bagi memberi tekanan kepada kemaraan Pakatan Rakyat hanya akan memakan diri kelak.

Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusof berkata kerakusan jentera pemerintah mencengkam pimpinan Pakatan Rakyat dalam belenggu perundangan hanya membusukkan nilai institusi itu.

Ia berikutan apa sahaja yang dikaitkan dengan Pakatan Rakyat, baik prosedur mahupun keputusan penghakiman, ia jauh menyimpang dari peruntukan Perlembagaan Persekutuan.
"Tindakan terdesak pihak tidak bertanggungjawab ini akan memakan diri," kata Yusmadi.

"Ini merupakan satu contoh yang tidak baik kepada perundangan negara kerana apa yang diputuskan kelak akan menjadi kes contoh yang akan membina sistem perundangan itu sendiri," tegas beliau.

Kes-kes terdahulu menjadi bukti betapa pimpinan Pakatan Rakyat ditekan secara hebat dan melampau melalui institusi perundangan yang patuh pada telunjuk kerajaan Umno BN.

Ia termasuk kes konspirasi ke-2 terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim selain banyak kes lain yang menyaksikan satu demi satu keputusan tidak menyebelahinya.

Begitu juga keputusan mahkamah dalam menentukan siapa menteri besar Perak yang sah hingga menonjolkan kepincangan antara hakim mahkamah tinggi dengan hakim mahkamah rayuan.

Semuanya semata-mata bagi memberi kemenangan bergaya kepada UMNO Barisan Nasional.

Kes saman anwar terhadap mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohammad yang memecatnya dari Kabinet juga diramal bakal dipolitikkan sepertimana lazim.

"disini yang kita lihat adalah rakyat. bagaimana institusi perundangan telah disalahguna dan yang lebih malang dari segi tafsiran undang- undang itu sendiri apabila ianya digunapakai terhadap pimpinan pembangkang ia seolah- olah mempunyai satu tafsiran yang berbeza," katanya.

Yusmadi memberi amaran kepada jentera pemerintah supaya menghentikan corak pemerintahan yang menghalalkan undang- undang demi kepentingan politik.

"Saya menggesa pihak bertanggungjawab supaya lebih berhati- hati menggunakan perkataan ini kerana yang akan merugikan besok adalah bukan kami orang politik tapi negara dan rakyat secara keseluruhannya," tambah beliau.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]