Kembalikan roh Dewan Rakyat - Pemuda PAS

Thursday, March 25, 2010
Nazri Abdullah  

KUALA LUMPUR, 25 Mac: Dewan Pemuda PAS Pusat menegur sikap ahli parlimen yang menggunakan persidangan Dewan Rakyat sebagai tempat menyerang peribadi dan membangkitkan permasalahan parti berbanding  perkara-perkara lebih mustahak untuk kepentingan rakyat.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, roh dan peranan dewan rakyat perlu dikembalikan semula selaras dengan harapan dan teguran Yang di-Pertuan Agong dalam titah baginda ketika perasmian penggal 15 Mac yang lalu.

"Pemuda PAS berpendapat isu-isu yang melibatkan serangan peribadi, kata-kata yang unparliamentarian, dan isu dalaman parti tidak harus diutarakan dalam dewan.

"Ini akan mengurangkan keberkesanan fungsi persidangan dewan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, masa 20 hari pada persidangan kali ini sewajarnya dimanfaatkan untuk mengutamakan perbincangan mengenai isu-isu dasar, polisi dan perkara-perkara yang mustahak dan melibatkan kepentingan rakyat.

Pada masa yang sama, beliau juga menyarankan agar tempoh sesi soal jawab dapat dipanjangkan berbanding hanya 1 jam 30 minit sahaja.

Menurutnya, dalam tempoh itu hanya 11 soalan sahaja sehari yang dapat dijawab secara lisan berbanding 60 soalan yang diperuntukkan.

Beliau juga melahirkan rasa kecewa dengan sikap RTM yang tidak menyiarkan soal jawab sepenuhnya sepanjang 30 minit yang dijanjikan.

"Pihak RTM pula tidak menyiarkan sidang dewan secara langsung selama 30 minit sepertimana yang telah dijanjikan oleh bekas Menteri Penerangan sebelum ini.

"Ini kerana selepas satu atau dua soalan yang diutarakan, kemudian RTM akan menyiarkan soal jawab dengan Ahli Parlimen Barisan Nasional. Ini adalah usaha untuk memperbudakkan rakyat," jelasnya.

Harakah Daily

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]