GST bukti kerajaan lemah, pentadbiran tidak efektif

Tuesday, March 16, 2010
Harakahdaily 
KUALA LUMPUR, 16 Mac: Penangguhan pembentangan kali kedua rang undang-undang cukai barang dan perkhidmatan (GST) membuktikan kerajaan tidak efektif dalam pentadbirannya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, akibat ketirisan kewangan oleh kerajaan, mereka cuba mencari jalan untuk mendapatkan semula kewangan.
"GST melambangkan kelemahan kerajaan mengemukakan kebejatan kewangan yang besar dan penting tapi tidak jelas kepada rakyat.
"PR membantah keras pengenalan ekonomi yang leceh dan lembap tanpa penjelasan dan oleh kerana ketirisan dan rasuah tidak dikendali dengan baik, maka ada percubaan untuk menyelamatkan RM1 bilion dan ini tidak dapat dipertahankan," katanya dalam satu sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat pre-council Pakatan Rakyat petang semalam.

Ketua Umum PKR itu juga berkata, kempen yang dibuat PR mengenai bantahan GST membuahkan hasil apabila kerajaan membuat keputusan menangguhkan pembentangannya di parlimen.
"Oleh kerana Pakatan melaksanakan kempen yang berkesan, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah menangguhkan pembentangannya," katanya.
Kerajaan memberi alasan tidak membentangkan bacaan kedua rang undang-undang perlaksanaan GST kononnya kerana mahu mendapatkan input daripada rakyat.
Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar bagaimanapun berkata, ianya hanya alasan yang diberikan kerajaan.
"Sepatutnya mereka dapatkan input dari rakyat sebelum bentang bacaan kali pertama lagi. Bukan bila kita bantah, baru nak dapatkan feedback rakyat," katanya.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]