Rumah kos rendah: Borang RM2 dijual RM300

Wednesday, March 24, 2010
Orang ramai yang ditawarkan borang permohonan membeli rumah kos rendah lebih tinggi daripada harga sebenar RM2 disarankan supaya membuat laporan polis atau melaporkanya terus kepada Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor.

iskandar abdul samadExco Perumahan Pengurusan Bangunan dan Setinggan Selangor, Iskandar Abdul Samad berkata demikian setelah menerima aduan daripada orang ramai bahawa terdapat pihak menawarkan borang berkenaan dengan harga setinggi RM300.

Menurutnya, borang permohonan untuk membeli rumah kos rendah di Selangor adalah hanya RM2 sekeping dan borang itu juga boleh didapati dari mana-mana pejabat daerah.

“Saya menasihatkan mereka yang ditawarkan borang rumah kos rendah lebih daripada RM2 melaporkan kes kepada Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor, Tingkat 5, Podium Utara, Bangunan SUK Selangor, Shah Alam atau menghubungi 603 - 5544 7537/ 7170/ 7199.”

Iskandar turut menyangkal dakwaan bahawa ada pihak yang boleh membantu mendapatkan kelulusan untuk membeli rumah kos rendah.

Jelasnya, kerajaan negeri tidak pernah melantik mana-mana agen, baik untuk mengedar borang mahupun memproses sebarang permohonan.

housing hulu kelangSebaliknya menurut beliau semua permohonan diproses oleh Lembaga Perumahan.

“Mereka yang hendak membeli rumah kos rendah mesti mendaftar dengan Lembaga Perumahan dengan menyatakan lokasi yang hendak dibeli.”

Menurut Iskandar lagi, hanya mereka yang berpendapatan isi rumah kurang dari RM2,500 sebulan layak membeli rumah kos rendah.

“Peraturan ini perlu bagi mengelakkan penyelewengan agar hanya mereka yang layak dapat membeli rumah-rumah kos rendah kerana terdapat permintaan yang tinggi bagi rumah-rumah kos rendah terutamanya bagi kawasan-kawasan seperti Ampang dan Petaling Jaya,” katanya lagi.

Iskandar berkata kerajaan negeri juga akan menyediakan borang-borang permohonan rumah kos rendah di pihak berkuasa tempatan dan pejabat Adun bagi memudahkan ia diperolehi oleh rakyat dalam masa terdekat.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]