Perlembagaan Negara Cacamarba, Air Tangan UMNO BN

Monday, March 22, 2010
Tuduhan melulu Ahli Parlimen UMNO yang mendakwa konsep Middle Malaysia yang dibawa DAP tidak menepati perlembagaan persekutuan dibidas Ahli Parlimen balik Pulau Yusmadi Yusoff.

Yusmadi yang juga seorang peguam sebaliknya memulangkan paku buah keras kepada ahli parlimen pro kerajaan itu.

Sidang Parlimen 18 Mac lalu tegang seketika apabila Penasihat DAP Lim Kit Siang mengaju 3 soalan mudah mengenai konsep 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri Najib Razak.

Suasana kecoh apabila ahli parlimen UMNO mengelak untuk menjawab pendirian mereka terhadap konsep tersebut. Yusmadi kemudian bangun menyorot perhatian dewan kepada pindaan perlembagaan yang telah ratusan kali ditukar.

"Yang mempunyai kuasa untuk meminda adalah sebuah parti politik yang mempunyai 2 per 3. Memang terbukti dalam sejarah sebelum 8 Mac 2008 hanyalah Barisan Nasional. Kalau nak dinilai Perlembagaan Malaysia daripada hari awal sehinggalah hai ini, sehingga hilangnya kuasa raja, hilangnya kuasa mahkamah, hilangnya hak- hak asasi, kerana adanya Akta Polis, itu disebabkan oleh siapa ?," katanya.

Beliau berkata hakikatnya, UMNO Barisan Nasional harus bertanggungjawab diatas kecelaruan perlembagaan yang kini dilihat cacamarba di mata dunia.

"Tuduhan melulu mengatakan DAP tidak akur pada perlembagaan undang- undang. Itu tidak. Apatah lagi saya seorang peguam perlembagaan. Perlembagaan itu adalah satu dokumen yang boleh dipinda. Kita boleh pinda perlembagaan. Itulah sifat perlembagaan. Bagi saya yang meminda dan terpindanya perlembagaan disebabkan UMNO Barisan Nasional. Itu fakta," ujarnya lagi.

TV Selangor

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]