Orang Muda Geng Kita

Sunday, March 21, 2010
1. Tahniah saya ucapkan kepada Dewan Pemuda PAS Negeri Pahang dan seluruh warganya di atas kejayaan menganjurkan Karnival Orang Muda Geng Kita peringkat Negeri Pahang .

2. Meskipun hujan lebat tanpa henti sejak semalam masih berlarutan dan mengiringi majlis perasmian Karnival Orang Muda Geng Kita sebentar tadi , ternyata semangat kental anak - anak muda untuk bersama dengan perjuangan Islam ini tidak luntur bahkan himpunan mereka hari ini mencecahkan 2000 orang .

3. Kini PAS amnya dan Dewan Pemuda PAS khasnya tidak sekali - kali boleh ditohmah bahawa ia hanya parti milik tok lebai , parti orang kampung , parti primitif dan sebangainya . Justeru kini PAS mula diterima oleh semua terutama anak - anak muda yang mula menjadikan PAS sebagai wadah atau pangkalan mereka untuk berjuang menuntut sebuah perubahan di dalam negara kita hari ini.

 
4. PAS bagai sebuah bahtera penyelamat yang berlayar meredah gelombang ganas hasil pergolakan politik , kebiadaban manusia dan kerosakkan sistem . Semua orang digamit agar segera menaiki bahtera ini sebelum tenggelam dipukul gelombang dan hanyut dibawa arus .

5. Anak - anak muda tidak perlu teragak - agak untuk menyertai wadah perjuangan suci ini sebaliknya apa yang perlu ialah segera bertindak nekad dan yakin bersama PAS untuk mengurus sebuah perjuangan menuntut keadilan , ketelusan , kesaksamaan , kesejahteraan , kebajikan dan keamanan . Lebih bermakna , perjuangan ini adalah perjuangan yang memartabatkan syariat Allah swt Tuhan yang Mencipta sekelian alam .

6. Bersama PAS , naluri anak - anak muda tidak sekali - kali dihalang bahkan naluri mereka akan :

a] dipandu agar benar jalan yang dilalui mereka ,
b] dididik agar mampu menilai tindakan mereka ,
c] dibina agar lahir sebagai insan yang soleh dan
d] dipelihara agar selamat dari kemurkaan Allah swt .

7. Perjuangan PAS tidak semata - mata politik , pengaruh dan kuasa tetapi perjuangan PAS juga adalah :

a] memurnikan akhlak , [ keperibadian ]
b] menyantuni Insan , [ mesra rakyat ]
c] membetulkan aqidah [ pegangan hidup ]
d] membekalkan ilmu dan memantapkan fikrah [ pemikiran ]
e] merangkaikan ukhuwwah [ tali persaudaraan ]
f] mengiktiraf peranan anak muda
g] memperjuangkan hak anak - anak muda
h] memperjuangkan hak golongan yang tertindas dan dinafikan
i] wadah alternatif buat rakyat berjuang menuntut hak mereka

8. Potensi anak - anak muda dengan kekuatan fizikal , kecerdasan minda dan kecekalan semangat mereka sangat diperlukan oleh perjuangan yang mewakili rakyat seperti PAS untuk menyemarakkan angin perubahan sekaligus meruntuhkan kezaliman , penindasan , kekejaman , korupsi dan 1001 maksiat serta mungkar yang membinasakan peradaban atau tamaddun manusia .

9. Saya tidak lihat potensi anak muda musnah atau terencat apabila menyertai perjuangan ini melainkan segala potensi yang telah sedia ada akan dipertingkatkan sehingga membentuk satu prestasi yang membanggakan negara dan seluruh rakyatnya yang mempunyai anak - anak muda merdeka serta bebas tanpa dijajah jiwa dan minda mereka .

10. Orang Muda Geng Kita adalah satu slogan yang bersifat praktikal untuk menterjemah konsep perjuangan PAS bersama anak - anak muda negara dengan menyediakan wadah perjuangan buat mereka sekaligus memartabat peranan mereka dalam membangunkan negara dari seluruh aspek iaitu spiritual dan material .

Ustaz Nasrudin Hassan at Tantawi,
Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.


* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]