Siapa untung di sebalik penyahsenaraian AAAN, Astro

Friday, March 19, 2010
Dzulfikar Mashoor  

KUALA LUMPUR, 19 Mac: Usaha menjadikan Astro All Asia Network Plc (AAAN), pengendali tunggal penyiaran televisyen langganan Malaysia sebagai sebuah syarikat persendirian dengan tawaran harga RM4.30 sesaham atau atau RM 8.5 bilion bagi keseluruhan kepentingan dipersoalkan.

Bagi Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar (gambar), AAAN perlu menjelaskan motif di sebalik transisi tersebut.

“Sekian lama disenaraikan dalam Bursa Saham Malaysia, mengapakah baru sekarang Datuk Badri Masri (Pengerusi dan Pengarah Bukan Eksekutif AAAN) mahu melakukan transisi penyahsenaraian ini,” soal beliau.

“Adakah (transisi penyahsenaraian) ini dibuat setelah AAAN puas mengaut keuntungan ketika menjadi syarikat penyiaran yang diberi lesen tunggal oleh kerajaan (iaitu) setelah diberi monopoli oleh kerajaan Barisan Nasional.”

Beliau berkata, dengan mengeluarkan kepentingan AAAN dari Bursa Saham Malaysia (BSM), membolehkan beberapa pemegang syer utama dalam syarikat penyiaran langganan nasional itu mengaut kepentingan berganda.

“Kalau disenaraikan dalam Bursa Saham (Malaysia), kepentingan dan keuntungan itu boleh dikongsi oleh banyak pihak, kalau keluar (dari) BSM, beberapa pemain, yakni pemegang syer yang boleh menggandakan kekayaan,” jelasnya yang juga Naib Presiden PAS.

Dalam pada itu, walaupun ada beberapa pihak mendakwa, transisi penyahneraian itu disebabkan AAAN tidak yakin dengan prestasi pentadbiran ekonomi kerajaan, khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Mahfuz secara peribadi tidak menganggap demikian.

Menurut Mahfuz, transisi penyahsenarian ini turut membabitkan nasihat secara langsung adik kepada Najib sendiri, iaitu Datuk Seri Nazir Tun Razak.

Selaku Ketua Eksekutif Kumpulan CIMB Group Holding Berhad, Mahfuz berkata, Nazir tentu mempunyai sebab-musabab yang kuat sebelum membuat pengumuman tawaran pengambilalihan dalam dagangan saham-saham AAAN tersebut.

Selain Nazir, Mahfuz berkata, Ananda Krishnan, pemilik syarikat telekomunikasi persendirian Maxis terbabit dalam menjadikan AAAN sebagai syarikat persendirian sekarang.

“Seperti transisi penyahsenaraian Maxis (pada tahun) 2007 lalu, mula-mula Ananda menggunakan lesen penyiaran Astro ini sebagai langkah pertama beliau di dalam industri ini.

“Dari Malaysia, beliau kemudiannya membuka penyiaran yang sama di beberapa negara jiran seperti Indonesia,  juga Australia,”

Kata beliau lagi, Astro dijadikan batu loncatan untuk beliau berkembang maju dalam bidang tersebut.

Dengan erti kata lain, kata Mahfuz, lesen Astro adalah pemangkin kepada Ananda dalam meneroka pasaran antarabangsa.

“Sekarang, apabila sudah menikmati pulangan yang baik daripada AAAN, AAAN pula hendak dijadikan syarikat persendirian,” beliau menambah.

Sehubungan itu, beliau mempersoal tentang hak Malaysia sendiri dalam memperkukuh AAAN sehingga tahap sekarang.

“Adakah ini adil untuk Malaysia,” soal Mahfuz.

“Malaysia yang memberikan landasan ini, adakah tindakan ini ibarat kacang lupakan kulit.”

Sekiranya tindakan penyahsenaraian tersebut sebagai langkah korporat, menurut Mahfuz, kerajaan Malaysia juga boleh mengambil inisiatif lanjutan demi memecah monopoli AAAN dan Astro dalam industri penyiaran berbayar domestik dan global.

“Kalau begini, kerajaan Malaysia patut membuka syarikat ini kepada syarikat-syarikat lain, tidak perlu membiarkan Astro memonopoli penyiaran langganan domestik lagi,” tegas beliau.

Demi memulihara hak tanah air secara korporat, Mahfuz bercadang mengetengahkan isu penyahsenaraian AAAN dari BSM tersebut ke Dewan Rakyat dalam masa terdekat.

“Insya Allah saya akan bertanya sendiri isu penyahsenaraian ini kepada (Datuk Seri Utama) Dr. Rais Yatim (Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan) di Dewan Rakyat kelak,” jelasnya.

Di Dewan Rakyat, beliau juga menasihatkan kerajaan supaya membuka lesen-lesen penyiaran langganan yang baru demi memecah monopoli AAAN dan Astro, selain melebarkan industri penyiaran langganan sebagai sumber ekonomi negara.

Dari segi yang lain, beliau turut mempersoal penyahsenaraian AAAN tersebut kerana menganggap usaha itu seolah-olah mengulangi sejarah penyahsenaraian Maxis di BSM pada 2007 yang lalu.

“Dulu pun Ananda tarik diri (Maxis) dari BSM, kemudian senaraikan semula Maxis dengan hanya syarikat operasi Maxis sahaja dalam BSM.”

“Selepas syarikat Maxis yang beroperasi (di) luar seperti di Indonesia tidak lagi disenaraikan dalam BSM, adakah ini langkah yang sama yang hendak dilakukan ke atas AAAN?” soal beliau.

Kelmarin, dilaporkan Nazir turut berkata, Astro Holdings tidak berhasrat untuk mengekalkan status penyenaraian AAAN dan penyahsenaraian mungkin akan berlaku pada pertengahan  Jun tahun ini.

Tambah Nazir lagi, Astro Holdings turut berkeyakinan bahawa langkah transisi penyahsenaraian itu mampu meningkatkan pertumbuhan domestik dan antarabangsa AAAN.

Dalam pada itu, CIMB Investment Bank Berhad dilantik sebagai penasihat Astro Holdings untuk tawaran perdangan penyahsenaraian tersebut, manakala AAAN menerima konsultansi dari Kadir Andri & Partners, RHB Investment Bank Berhad dan UBS Securities Malaysia Sendirian Berhad.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]