Pelaburan asing: Malaysia masih terkebelakang

Wednesday, March 17, 2010
Hazayani Zakaria
 
KUALA LUMPUR, 17 Mac: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa krisis keyakinan terhadap pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi punca merosotnya jumlah pelabur asing yang ingin melabur di Malaysia.

Anwar sewaktu mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat semalam berkata, Pakatan Rakyat mengakui namun apa yang dipersoalkan adalah mengapa Malaysia masih gagal menarik lebih ramai pelabur asing untuk membuat pelaburan di negara ini.

"Yang membimbangkan bukan soal merosotnya pelaburan asing tetapi hilangnya daya tarikan Malaysia sebagai negara yang dapat menarik pemodal dan pelaburan.

"Jawapan kita menerima pelabur itu tidak pernah dipertikaikan. Isu pokoknya ialah mengapa Malaysia dengan semua slogan baru dan gagasan baru masih terkebelakang berbanding dengan negara yang dulunya pernah jauh ketinggalan dengan Malaysia. Ia menunjukkan pelabur hilang keyakinan pada isu pemerintahan di negara kita, dengan masalah-masalah yangmelanda pentadbiran Kerajaan," katanya.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata, kedudukan Malaysia dalam menarik pelabur merosot ke tangga 62 berbanding dengan tangga enam pada tahun 1995.

"Dari segi angka yang disebut Yang Berhormat Menteri, di Asia Tenggara Malaysia 22.1 bilion pelaburan asing dan Singapura 75.7 bilion, Thailand 32.67, Vietnam 27, Indonesia 27.

"Yang membimbangkan bukan soal merosotnya pelaburan asing tetapi hilangnya daya tarikan Malaysia sebagai negara yang dapat menarik pemodal dan pelaburan asing.

"Kita lihat Intra Asia, kita kalah pada Indonesia 27.6 peratus, Thailand 22.8 peratus, Vietnam 26.2 peratus, Malaysia 15 peratus," katanya.

Mustapa dalam jawapannya bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan mengatakan angka-angka yang dikemukakan Anwar itu sebagai tidak betul dan cuba memalsukan fakta sebenar.

Sebelum itu, Anwar meminta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed menyatakan sejak liberalisasi beberapa perkhidmatan diumumkan Kerajaan tahun lepas, mengapa nilai pelaburan asing masih terus merosot berbanding beberapa negara jiran.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]