APA PERLU JUMPA YANG DIPERTUAN AGONG?

Wednesday, January 6, 2010

Media melaporkan Perdana Menteri Malaysia akan menghadap Yang Dipertuan Agong berikutan isu kalimah Allah ini. Ini hanyalah propaganda UMNO untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa mereka menjuarai isu umat Islam. Amatlah malang peristiwa ini boleh berlaku setelah 50 tahun lebih UMNO memerintah Malaysia, sehingga kemenangan oleh pihak gereja keatas kes yang amat sensitif ini. Ini membayangkan betapa lemahnya kerajaan selama ini dalam mempersiapkan kedudukan Islam yang lebih kukuh dalam perlembagaan. Kes ini membuka pekung UMNO selama ini mentadbir dengan tidak pernah memikirkan untuk mengukuhkan Islam dalam Perlembagaan Malaysia sendiri sebaliknya sibuk menghabiskan khazanah negara untuk poket-poket mereka sendiri.

Apabila berlaku kes seperti ini, mereka berkokok lagak ayam jantan. Namun jangan lupa najis yang telah mereka tinggalkan bukan sedikit untuk umat Islam di Malaysia ini hadapi. Presiden UMNO atas kedudukan Perdana Menteri meneruskan lagi langkah janggal dengan terus menyatakan hasrat menghadap Yang Dipertuan Agong semata-mata untuk menunjukkan mereka adalah jaguh. Sepatutnya dengan kapasiti Perdana Menteri, beliau boleh mengusahakan pertemuan dengan pihak gereja dan herald untuk menyatakan pendirian tegas kerajaan dan menuntut agar pihak gereja tidak meneruskan hasrat mereka itu. Dalam masa yang sama langkah-langkah memperkukuhkan kedudukan Islam perlu dilaksanakan. NAMUN mereka tidak melaksanakan perkara tersebut, sebaliknya mengambil langkah popular di media dengan mengwar-warkan pertemuan dengan Yang Di Pertuan Agong dan sebagainya.

Harus diingat bahawa pengunaan kalimah Allah ini mendapat reaksi berbeza dalam masyarakat umum dan ilmuan Islam di Malaysia, namun kedua-dua kelompok ini bersepakat untuk menolak penggunaan kalimah Allah kepada penganut Kristian kerana keadaan huru-hara dan ketenteraman hidup bermasyarakat di Malaysia mungkin tergugat. Api kecurigaan mungkin akan terus meluap-luap. Api Kebencian mungkin akan terus menyala. Ini yang tidak kita disukai bagi Parti Islam Se Malaysia dan amat disukai UMNO.

Sekiranya pintu rundingan tidak dijalankan, dan kerajaan merasa selesa dengan ketidaktenteraman ini, sudah sampai masanya PAS memulakan langkah berani dengan berdiskusi dan berbincang dengan pihak gereja untuk menarik balik hasrat mereka tersebut. Bak kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir, masalah ini tidak dapat diselesaikan secara undang-undang.

Usah terpedaya dengan provokatif UMNO. NGO Islam mesti terus bersatu mempertahan Islam dengan apa cara sekalipun dan tidak ada apa yang boleh diharapkan selagi UMNO mentadbir Negara Malaysia ini.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]