Anggerik Mall: Menteri digesa selesaikan masalah kebajikan peniaga

Wednesday, January 6, 2010
Dzulfikar Mashoor     
SHAH ALAM, 6 Dis: Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal digesa menyelesaikan segera masalah kebajikan para peniaga di pusat perniagaan Aggerik Mall, Shah Alam.

Exco Pemuda PAS Selangor Nadzham Ahmad Nadzir semalam menegaskan sedemikian selepas mendapat maklum balas daripada para peniaga berhubung sikap sambil lewa syarikat Inno Elegan Sdn. Bhd yang menguruskan bangunan tersebut.

"Tak cukup, Menteri (Shafie) turun bertemu peniaga dan pengurus bangunan (Inno Elegan) tiga minggu (yang) lalu, kalau sampai hari ini kebajikan peniaga masih terabai," jelasnya.


"Boleh dikatakan semua peniaga di situ kata (melaporkan) mereka tidak dilayan dengan baik oleh Inno Elegan, (maka) Menteri diminta hentikanlah bercakap politik (dan) fokus selesaikan isu kebajikan."

Beliau yang juga AJK Lajnah Buruh dan Peneroka Bandar PAS Pusat turut menyalahkan pemilik bangunan, Majlis Amanah Rakyat (Mara) kerana tidak mengambil tindakan sewajarnya ke atas masalah tersebut.

"Sepatutnya Mara sendiri seharusnya lebih bertanggungjawab kerana merekalah yang berunding dan menyerahkan Anggerik Mall pada Inno (Elegan)," jelasnya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa wujudnya kronisme yang melibatkan beberapa pihak tertentu di sebalik masalah pengurusan di Anggerik Mall.

"Saya mendapat maklumat, (Datuk Seri) Noh Omar (Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor) beri tender secara langsung kepada pemilik syarikat itu kerana syarikat itu dimiliki oleh seorang pemimpin Puteri Umno negeri," jelasnya.

"Mungkin juga kronisme kerana Noh Omar adalah Menteri Usahawan (dan Koperasi) yang juga bertanggungjawab menguruskan Mara."

Beliau turut menggesa pihak berwajib menyiasat beberapa dakwaan tersebut di Mara.

Ujarnya lagi, para peniaga tidak wajar dipersalahkan sekiranya mereka mempertikai kewajaran Mara memilih syarikat bermasalah seperti Inno Elegal.

26 Disember tahun lalu, Mohd Shafie dilaporkan turun ke Anggerik Mall mendengar rungutan para peniaga dan maklum balas Inno Eligal.

Inno Elegal didakwa tidak mempromosi Anggerik Mall sehingga pusat perniagaan itu hambar.

Selain itu, Persatuan Usahawan Anggerik Mall (Puam) mendakwa Inno Elegal tidak profesional dalam menguruskan bangunan tersebut apabila beberapa lot kedai dicabut fius elektrik kerana lewat membayar sewa.

Inno Elegal pula mendakwa sebilangan besar pemilik lot kedai tersebut tidak membayar sewa seperti dijanjikan.

Mendengar kedua-dua maklum balas, Mohd Shafie meminta Inno Eligal bersama-sama Mara menyelesaikan masalah berbangkit secepat mungkin.

Pun begitu, masalah kebajikan peniaga-peniaga terbabit dilaporkan berpanjangan sehingga sekarang.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]