Yusof Wahad tunggu rumah PPRT dijanji Umno

Wednesday, July 7, 2010
PENGKALAN CHEPA, 6 Julai: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Senator Dato’ Seri Shahrizat Jalil meminta kerajaan negeri membantu keluarga Yusof Wahab, 35 yang tinggal di bawah rumah emaknya.

Sedangkan penduduk terbabit mengharap bantuan rumah di bawah program pembangunan rakyat termiskin (PPRT) seperti yang pernah dijanjikan pemimpin Umno.

Menurutnya beliau terpaksa menolak tawaran wakil Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk membina rumah dhuafat kerana Umno telah berjanji mahu memberinya rumah PPRT.



Tawaran membina rumah dhuafat diberitahu wakil peribadi Menteri Besar, Hassan Mamat ketika berkunjung ke rumahnya petang semalam. Hadir sama Penghulu Mukim Pauh Dal, Yusli Yusof.

Malah Yusof mengakui tidak pernah memberitahu sesiapa pun menggunakan ruang bawah rumah emaknya sebagai tempat tidur mereka sekeluarga.

“Saya tidak pernah memberitahu sesiapa pun. Saya dan keluarga rela tinggal di bawah. Saya sendiri hairan macam mana orang lain boleh tahu, sebab saya tak bagi tahu sesiapa pun,” katanya.

Beliau berkata, kedudukan rumahnya agak ke dalam dan terlindung daripada pandangan umum.

Menurut Yusof ketika menteri datang bersama beberapa pempimpin Umno Pengkalan Chepa beliau tidak ada di rumah.

”Saya hanya tahu mengetahui perkara itu sebaik sahaja pulang ke rumah,” katanya.

Beliau bersama isteri, Fatimah Jalin dan tiga anak menggunakan ruang bawah rumah sebagai tempat bermalam, manakala ruang memasak dibina di bahagian luar bersambung rumah emaknya.

Ruang memasak tersebut lengkap dengan meja dan kerusi makan. Terdapat juga periuk elektrik dan dapor gas untuk memasak. Halaman rumahnya nampak bersih dan terjaga.

Isnin lalu media melaporkan keluarga Yusof di Kampung Pauh Dal, Pengkalan Chepa tinggal di bawah rumah, bekas reban ayam disebabkan kemiskinan.  Mereka dilawati Shahrizat dengan Ketua Umno Pengkalan Chepa, Dali Hussin.
Yusof berkata, beliau bersama keluarga rela bermalam di bawah rumah setelah adiknya pulang dan tinggal di rumah terbabit bersama emaknya.

Yusof juga memberitahu beliau tidak mampu menyewa rumah yang lebih selesa kerana pendapatannya sebagai pemandu lori ayam agak kecil.

-Harakah Daily

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]