Parti Baru Ditubuh Di Sarawak, Taib Mahmud Berdepan Bekas Penyokong

Thursday, July 8, 2010
Sarawak yang kini bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya negeri dalam waktu terdekat ini menyaksikan kemunculan parti baru, yang ditubuhkan oleh bekas penyokong Ketua Menteri Tan Sri Taib Mahmud yang sudah memimpin hampir tiga dekad.

Bagaimanapun entiti baru ini — Parti Ekonomi Rakyat Sarawak Bersatu (PERS) — belum didaftarkan lagi.

Pemimpin-pemimpin parti itu terdiri daripada bekas anggota Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) pimpinan Taib, sekali gus dilihat sebagai bakal memberi cabaran kepiminan beliau dalam pilihan raya negeri.

Parti ini berhasrat untuk meletakkan calon di kesemua kerusi pada pilihan raya negeri Sarawak kali ini, negeri yang dianggap selamat bagi Barisan Nasional (BN) sekian lama.



Bagaimanapun PERS berkata, mereka bersedia bekerjasama dengan komponen Pakatan Rakyat untuk mewujudkan ikatan yang lebih kukuh.

Pemimpin-pemimpin PERS berkata mereka sedang mengendalikan aktiviti mereka sebagai sebuah entiti perniagaan — Projek Ekonomi Rakyat Sarawak Sdn Bhd.

Setiausaha penaja PERS, Mohammad Nor Bakri memberitahu The Malaysian Insider bahawa pihaknya sudah mengenal pasti calon-calon untuk diturunkan di kesemua 71 kerusi yang bakal dipertandingkan.

Kata beliau, kebanyakan calon berpotensi adalah dari PBB.

“Kami menubuhkan parti untuk berjuang bagi hak-hak ekonomi rakyat Sarawak dan mahu berjuang demi kepentingan  golongan yang tanah mereka telah dirampas,” kata Mohammad Nor.

Katanya, beberapa calon yang berpotensi parti itu telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri dan salah seorang daripada mereka telah kehilangan 99 ekar tanah, yang diambil untuk ditanam kelapa sawit.

Penubuhan parti itu akan diumumkan secara rasmi di Kuching, Sabtu ini.

-Malaysia Insider

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]