23 Dalam Setiap 100 Rakyat Sabah Miskin Di Bawah Umno-BN

Monday, July 5, 2010
PETALING JAYA 5 Julai - Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Dr Hiew King Cheu membidas  kerajaan Umno-Barisan Nasional atas kegagalan menunaikan janji yang dibuat kepada rakyat sabah semasa pilihan raya dan juga mengotakan perjanjian yang dibuat semasa penubuhan Malaysia pada tahun 1963.

Berucap pada forum 'Kemelaratan Rakyat Sabah di Lembah Klang'di Dewan Perpustakaan Komuniti Petaling Jaya semalam, Dr Hiew berkata rakyat Sabah terutamanya kaum belia terpaksa berhijrah keluar dari Sabah untuk mencari pekerjaan ke Semenanjung, Singapura dan negara lain kerana faktor kemiskinan yang amat tinggi dan kemasukan warga asing yang menawarkan tenaga kerja murah.


"Sabah satu masa dahulu amat kaya dan rakyat tidak pernah risau berkenaan kerja dan sebagainya tetapi kini sejak kerajaan Umno-BN mentadbir, Sabah telah menjadi negeri termiskin di Malaysia dengan kadar kemiskinan 23.4 peratus. Itu maksudnya dalam setiap 100 warga Sabah, 23 daripadanya berada di bawah garis kemiskinan.

"Dalam satu lawatan baru-baru ini ke perkampungan di Tambunan, Keningau, Ranau, Kudat, dan Pitas, kebanyakan masyarakat tidak mempunyai tempat tinggal yang sempurna. Hanya sebuah pondok setiap keluarga dengan aktiviti utama ialah menanam padi, sayuran untuk kegunaan sendiri dan menangkap ikan-ikan kecil di sungai," kata beliau.

Tambah Dr Hiew lagi, sebagai warga Sabah dan rakyat Malaysia yang prihatin, tindakan dalam bentuk apa sekalipun perlu diambil bagi membantu masyarakat Sabah dan meningkatkan sosio-ekonomi Sabah.

"Kita sudah beri peluang kepada BN tetapi dia tidak membuat apa-apa, Pakatan Rakyat membantu sedaya secara ikhlas. Pakatan Rakyat mahu membantu, kita patut berikan sokongan kita demi Sabah. Kita perlukan satu perubahan, kita perlu selamatkan Sabah dan seterusnya Malaysia," tegas beliau lagi kepada lebih 300 hadirin pada forum itu.

-Suara Keadilan

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]