PAS: Mengapa baru mahu dipindahkan?

Thursday, April 22, 2010
Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) menempelak SuruhanJaya Pilihanraya (SPR) berhubung dakwaan tindakan memindahkan pusat pengundian lebih 13,000 pengundi di Hulu Selangor.

''Ini berikutan dakwaan pengarah PKR, Fuziah Salleh yang juga ahli parlimen Kuantan bahawa satu perlima atau 13,488 pengundi telah dipindahkan ke pusat pengundian lain,'' kata ketuanya, Nasrudin Hassan.

''Begitu juga dengan bilangan Daerah Mengundi yang dikatakan meningkat daripada 45 pada pilihanraya umum lalu kepada 47 Daerah Mengundi,'' tegasnya dalam satu kenyataan.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar dalam kenyataannya berkata pemindahan itu dibuat secara sah berdasarkan peruntukan Seksyen 7 Akta Pilihan Raya 1958 bagi membuat pembetulan lokaliti, dengan mengambil kira aspek ketenteraman awam, lokasi mengundi yang tidak sesuai dan mendapat tempat baru yang lebih sesuai.

''Persoalannya, mengapa sekarang baru hendak dibuat pemindahan ketika tinggal hanya beberapa hari lagi untuk pengundi parlimen Hulu Selangor keluar mengundi?

''Jawapan timbalan pengerusi SPR bahawa pemindahan ini adalah secara kebetulan sahaja, amat tidak 'releven' sama sekali memandangkan pilihan raya umum Ke-12 telah dua tahun berlalu,'' katanya.

Menurut Nasrudin, kenyataan SPR berhubung 'kesilapan sempadan' dengan memindahkan kira-kira 228 pengundi di Hulu Selangor ke Parlimen Selayang, adalah tidak dapat diterima.

''Tindak-tanduk mencurigakan ini membuatkan SPR seolah-olah berpihak kepada BN sedangkan SPR sepatutnya menjadi sebuah badan bebas dari dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

'Dengan ini DPPP membantah tindakan ini dan mendesak agar SPR bersikap lebih profesional dalam menjalankan kerja-kerja mereka dan bukan menjadi 'budak suruhan' kepada mana-mana pihak,'' tambahnya.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]