Fitnah, akhbar Selangor Kita berdepan saman

Tuesday, April 20, 2010
Hazayani Zakaria   
KUALA LUMPUR, 19 April: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan akhbar Selangor Kita kerana menyiarkan kenyataan palsu daripada Mufti Perak bertajuk 'Khalid Samad tidak beriman'.

Bercakap pada sidang media di lobi Parlimen hari ini, Khalid memberitahu, Datuk Seri Harussani telah memberikan respon berhubung perkara itu kepadanya dengan menafikan mengeluarkan kenyataan seperti yang disiarkan akhbar berkenaan.

"Harussani sudah respon, dia kata bahawa dia tidak mengeluarkan kenyataan ini.

"Dia tidak tahu dan tidak pernah dengar pun suratkhabar Selangor Kita, dia tidak pernah sebut nama saya dan komennya mengenai isu kalimah Alah semuanya secara umum," katanya.


Justeru, Khalid berkata, dengan penafian itu, beliau menganggap isu di antara beliau dengan Harussani telah selesai namun menyelar akhbar berkenaan kerana menyebarkan fitnah dan pembohongan besar.

"Jadi berdasarkan kepada kenyataan itu, saya menganggap itu merupakan penafian dan dengan penafian itu saya anggap isu itu telah pun selesai. Namun yang penting ialah suratkhabar Selangor Kita ini adalah suratkhabar yang tidak boleh diguna pakai.

"Saya akan mencari jalan untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pihak yang bertanggungjawab ke atas akhbar ini," katanya.

Menurut Khalid, akhbar berkenaan diedarkan secara menyeluruh di Hulu Selangor sebagai salah satu cara kempen Umno/Bn untuk memburuk-burukkan Pakatan Rakyat.

Sehubungan itu, beliau menyeru agar para pengundi di Hulu Selangor tidak terpengaruh dengan berita yang disiarkan dalam akhbar berkenaan yang diyakini dikeluarkan oleh Umno/BN.

"Saya difahamkan surat khabar ini disebar secara menyeluruh di Hulu Selangor. Saya menyeru seluruh pengundi di Hulu Selangor apabila mendapat surat khabar ini ambil dan campak sahajalah sebab memang tidak berwibawa dan terbukti berita yang dibawa adalah satu pembohongan.

"Kita harap hakikat pembohongan ini boleh disampaikan kepada pengundi," katanya lagi.

Mengulas lanjut mengenai 'akhbar misteri' itu, beliau berkata, isu-isu yang dimuatkan dalam akhbar berkenaan membuktikan Umno/Bn begitu terdesak dan ketandusan isu dalam menghadapi penguindi di Hulu Selangor sehingga bertindak menyerang peribadai calon yang merupakan isu yang sudah lapuk.

"Isu-isu yang dibawa menunjukkan betapa Umno BN begitu terdesak dalam pilihanraya Hulu Selangor dan tidak ada isu untuk disampaikan sehingga isu peribadi Datuk Zaid Ibrahim juga diberi penonjolan oleh jentera Umno BN sedangkan kita tahu itu adalah kisah lama semasa beliau berada dalam Umno," katanya.

Minggu lalu, Khalid meminta Harussani membuat penjelasan atau menafikan kenyataan yang disiarkan dalam akhbar Selangor Kita, kononnya dikeluarkan beliau.

Akhbar Selangor Kita juga turut diedarkan di ruang rehat ahli Parlimen untuk bacaan umum.
Turut bersama pada sidang media itu, Datuk Kamaruddin Jaafar (PAS-Tumpat), Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah (PAS-Kota Bharu).

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]