Selamatkan Selangor dari Umno

Sunday, August 8, 2010
Kebelakangan ini Umno Selangor kelihatan sibuk menganjurkan program yang mereka kenali sebagai roadshow gelombang Selamatkan Selangor Darul Ehsan? Dianjurkanlah ceramah di sana-sini, dengan pendekar mereka seperti Ezam Md Nor, Zahid Md Arip selain Noh Omar dan lain-lain bergilir-gilir bersyarah menghamburkan fitnah dan kata nista kepada musuh-musuh politik mereka. Selamatkan Selangor dari apa?

Sedangkan pada 8 Mac lalu rakyat di Selangor khasnya bangkit memenangkan calon-calon PKR, DAP dan PAS kerana mereka sudah bosan dan hilang harapan pada Umno. Umno pincang, Umno rasuah, Umno gasak harta dan kekayaan negeri, lantas Umno dan BN ditendang keluar angkara kemarahan rakyat!



Tiba-tiba hari ini tak sampai 29 bulan, Umno seolah-olah bagaikan malaikat mengajak rakyat mengangkat mereka kembali. Barangkali rakyat Selangor ini sudah lupa, sudah mengampunkan dosa mereka.

Juga, tak tahulah jika sesiapa ada ambil pusing. Atau memang rakyat Selangor pun sudah tidak ambil pusing langsung. Ke mana rakan-rakan Umno di Selangor? Takkanlah kerja nak gulingkan Pakatan Rakyat di Selangor hanya kerja Umno? MCA, MIC, Gerakan mana? Atau memang mereka sudah cedera parah dan tak bangkit-bangkit lagi?

Mahukah rakyat Selangor bersama mengharungi gelombang Umno itu?

Kalau dari raut wajah Noh Omar dan Ezam pada siri-siri ceramah mereka, seakan Pakatan Rakyat sudah hampir tumbang di Selangor esok entahkan Noh entahkan Ezam bakal jadi MB.

Sewajarnya PR Selangor perlu beri perhatian pada tindak-tanduk Umno itu, tetapi yang lebih utama adalah bekerja memperkemaskan jentera dan turun ke bawah bertemu rakyat. Tak mengapalah Umno mahu seronok-seronok pukul curi sana-sini, tetapi kekuatan kita perlu dipertingkatkan dan jentera perlu terus diperkemaskan.

Baru-baru ini buat pertama kali di Selangor, pimpinan Penerangan ketiga-tiga parti peringkat Selangor telah bertemu dengan wakil-wakil jentera penerangan parti seluruh Selangor dalam sebuah majlis bengkel penerangan PR Selangor. Beberapa isu berhubung PR Selangor dibincangkan dan dibengkelkan termasuklah bagaimana cara menambah-baik sistem “delivery” penerangan Selangor agar rakyat terus bersama PR dan menolak BN.

Ternyata hubungan mesra antara jentera penerangan ketiga-tiga parti sudah jelas terjalin, ini diperhatikan sepanjang bengkel dan bagi saya ini jugalah diterjemahkan dalam hubungan sesama PR seluruh Selangor sejak ketiga-tiga parti menguasai negeri bertuah ini.

Umno boleh ghairah menaruh cita-cita dan impian untuk merampas kembali negeri ini, itu hak mereka. Tetapi selagi ketiga-tiga parti boleh duduk bersama, mesra bekerja bagi mempertahankan kemenangan ini dengan jujur dan ikhlas. Noh dan Ezam boleh terus main gelombang, tetapi kesannya jauh tak mencecah minat rakyat.

Kerajaan PR Selangor akan terus kukuh kerana ia dibina atas kehendak rakyat. Ia dibina oleh mereka yang menghargai dan menghormati kehendak dan kebajikan rakyat. Ia mungkin baru tetapi ia tidak pernah dalam tempuh memegang amanah ini menodai apa lagi menyalah-guna kepercayaan yang diberi rakyat.

Dari angka-angka penganalisa dan pengkaji politik yang diperolehi oleh PR Selangor penerimaan rakyat terhadap kerajaan ini semakin meningkat, ini sekaligus menunjukkan yang serangan “senapang-senapang angin” Noh, Ezam dan rakan-rakan itu sekadar jolokan-jolokan kosong sahaja, namun tidak harus dipandang ringan.

Agenda utama sekarang adalah bekerja,biarlah mereka dipukul gelombang mereka sendiri.


 * Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]