Saman ekor untuk kutip 'duit raya'- Pemuda PAS

Thursday, August 19, 2010
KUALA LUMPUR, 19 Ogos: Kedegilan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) yang mahu meneruskan saman ekor sempena perayaan tahun ini biarpun mendapat bantahan rakyat dilihat cubaan memungut 'duit raya' dari rakyat.

Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan berkata, alasan Ketua Polis Negara bahawa saman ekor untuk mengurangkan kadar kemalangan adalah bukan satu alasan yang tepat.

Ini kerana menurutnya, sejak saman ekor diperkenalkan, kadar kemalangan jalan raya terutama di musim perayaan sentiasa meningkat dan jikapun menurun hanya pada skala kecil.

"Saman ekor tidak banyak kesan positif pun. Secara logiknya, pemandu tidak akan slow (perlahan) pun sebab tak tahu dia akan disaman ke tidak.

"Lain lah kalau pemandu itu tengok ada sekatan polis di hadapan, baru la mereka perlahankan kenderaan, bila perlahan baru lah boleh elak kemalangan," katanya kepada Harakahdaily.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan semalam mengumumkan PDRM akan tetap meneruskan saman ekor dalam Ops Sikap 22 sepena Aidil Fitri bermula 1 September ini.

Beliau memberi alasan, perlaksanaan itu adalah bagi mendidik pengguna dan mengurangkan kadar kemalangan jalan raya sempena musim perayaan ini.

Pemuda PAS membantah tindakan saman ekor kerana mendakwa ianya tidak menepati prinsip keadilan dan ketelusan.

Ini kerana mangsa yang disaman tidak dibuktikan bersalah di mahkamah namun mereka dipaksa membayar sejumlah wang kepada PDRM.

"Sebab itu saya kata saman ekor ini hanya mahu kutip duit raya dari rakyat," katanya lagi.

Selain menempatkan sekatan jalan raya di kawasan beresiko kemalangan, Nasruddin juga turut mencadangkan agar kaedah lain yang lebih berkesan selain saman ekor difikirkan.

"Sudah sampai masanya kita bawa penyelidik, pakar dan aktivis masyarakat duduk semeja, beri pandangan untuk selesaikan masalah kadar kemalangan ini," katanya.

Dewan Pemuda PAS juga semalam mengumumkan akan melancarkan kempen sejuta tandatangan bagi membantah saman ekor.

Ianya akan dibuat di Bazar Ramadhan Keramat pada 23 Ogos ini bermula jam 5.00 petang.

Kempen itu akan digerakkan ke seluruh negara dan akan diserahkan kepada kerajaan khususnya PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Ianya juga bersifat membantu Kempen Anti Saman Ekor (KASE) yang dipengerusikan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dengan mensasarkan golongan muda.

2 Komen:

joecharlie said...

Syukur artikel aku di sambut oleh PERKASA daerah petaling, pada 16 ogos 2010, PERKASA daerah petaling telah menghantar satu memo bantahan kepada pengerusi MAIS dan pengurusan sacc tempat dimana berlangsungnya event kristian itu, (klik sini) dan PERKASA juga ada membuat laporan polis berhubung satu artikel yang di siarkan dalam laman web gereja grace itu yang bertajuk 'kenapa kami berada di shah alam' tulisan pastor joseph marcose, tapi malangnya artikel itu telah ghaib dari laman web itu.

Dan semalam aku terbaca dalam laman web malaysian insider (klik sini) yang pengerusi siera management sdn. bhd., syarikat yang menguruskan sacc, datuk muhammad adan telah mengesahkan yang event anjuran gereja grace itu telah dibatalkan.

Aku nak ucapkan terima kasih kepada PERKASA daerah petaling kerana aku yakin dengan usaha merekalah event itu di batalkan. Terima Kasih PERKASA.

joecharlie said...

TERKINI....Apa proton kalahkan FORD Ford, Mercedes-Benz, BMW and Suzuki. MERCEDES BENZ BIOR BETUL? Looking at Thailand’s domestic market, vehicle sales stood at 422,364 units in the first seven months, leading observers to believe that a 750,000 total industry volume (TIV) for 2010 is achievable. Unsurprisingly, Toyota is leading both the pick-up and passenger car sales charts, with over 40% market share in both tables.

Malaysia’s Proton is seventh in the passenger car chart with 3,684 units, or 2% market share. Not bad when those above it are all established Japanese players and GM, which has its regional base in the country. Proton, who set up shop in Thailand at the end of 2007, sold more cars than Ford, Mercedes-Benz, BMW and Suzuki. TAKBIR YB TAKBIR YB. BUKAN ....TAKE BEER,TAKE BEER ...BESARKANLAH LAGI KILANG PROTON kat SHAH ALAM YB.
BUKAN KILANG CARLSBERG.

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]