Kampung Baru: Lo' Lo' dakwa menteri tidak ikhlas

Sunday, August 8, 2010
KUALA LUMPUR, 7 Ogos: Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Ghazali (gambar) sekali lagi mendakwa Menteri Wilayah Persekutuan tidak ikhlas dalam proses membangunkan semula Kampung Baru.

Ianya ekoran Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin tidak menjemput sekali wakil penduduk Kampung Baru dan beliau sendiri sebagai wakil rakyat bertanggungjawab untuk menyertai makmal Undang-Undang Perbadanan Kampung Baru.

"Di sini satu lagi tak ikhlas menteri, kenapa tidak libatkan penduduk Kampung Baru dan saya sebagai ahli parlimen bertanggungjawab dalam makmal ini?” soalnya.



Nong Chik sebelum ini menyatakan bahawa makmal tersebut ditubuhkan bagi merangka draf undang-undang yang akan dikemukakan kepada Jabatan Peguam Negara untuk menunjangi penubuhan Perbadanan Pembangunan Kampung Baru yang dijangka berfungsi pada tahun depan.

Lo' Lo' bagaimanapun turut mempersoal tindakan Nong Chik yang membuat makmal berkenaan jauh di Melaka sedangkan isu yang hendak dibincangkan adalah berkaitan pembangunan Kampung Baru.

"Jauh lari ke Melaka, agaknya nak lari jauh dari saya," katanya berseloroh.

Mengulas Projek pembangunan Kampung Baru yang dibangunkan kerajaan mengikut model perniagaan di Mekah, Lo' Lo' berkata konsep pembangunan tidak penting asalkan ianya mengekalkan beberapa aspek penting Kampung Baru sebagai kampung tradisi orang Melayu.

Ianya termasuk mengekalkan ciri-ciri Melayu Islam, pembangunan berimbang, ada nilai estatika serta dan tidak mengenepikan aspek pembinaan modal insan.

"Kita mahu masjid dijadikan nadi atau pusat pembangunan bagai memastikan akhlak dan rohani menjadi tunjang pembangunan.

"Kita tidak mahu bangunan pencakar langit tingi-tinggi, namuk akhlak dan moral masyarakat runtuh," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Dalam perkembangan lain, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan membentangkan pelan alternatif Kampung Baru di Dewan Kelab Sultan Sulaiman, esok.

Majlis anjuran bersama Pejabat Menteri Besar Selangor, Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Titiwangsa itu bermula jam 2.00 hingga 5.00 petang.

Khalid akan menjelaskan tawaran yang dibuat oleh kerajaan negeri dan PKNS berhubung pembangunan di Kampung Baru.

- Harakah Daily

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]