Pengundi baru: PAS sasar 50% Melayu, bukan Melayu

Tuesday, June 29, 2010

Dzulfikar Mashoor   
KUALA LUMPUR, 29 Jun: PAS mensasarkan pendaftaran 50 peratus pengundi baru sama ada Melayu atau bukan Melayu untuk mempertahan Kerajaan Kedah dan Selangor daripada dirampas Umno BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kelak.
Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman (gambar) berkata demikian ketika diminta mengulas laporan eksklusif Berita Harian berhubung nisbah antara orang Melayu dan bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi baru sejak PRU12 lalu adalah satu Melayu dan 40 bukan Melayu (1:40).
“Pendaftaran pengundi baru oleh ejen kita setakat ini tak sampai 10 peratus sedangkan kita mahu lebih separuh daripada orang yang layak berdaftar untuk pertahan dua kerajaan yang baru (sepenggal) kita memerintah,” jelas beliau yang juga Ahli Parlimen Pengkalan Chepa pada satu wawancara eksklusif di lobi Parlimen, hari ini.
Menurut beliau, PAS perlu mendaftar lebih 250 ribu pengundi baru di peringkat Kedah kerana kebanyakan wakil rakyat PAS serta sebahagian wakil rakyat PKR bertanding di kawasan majoriti Melayu.

Begitu juga di Selangor, beliau berkata, PAS perlu 350 ribu pengundi baru untuk mempertahankan kerusi-kerusi semua wakil rakyat yang sebelum ini memenangi kawasan majoriti Melayu dan bercampur.
“Kalau dapat (sasaran), kita rasa kita selamat di Kedah dan Selangor,” ujar beliau.
Berbeza dengan inisiatif DAP di Pulau Pinang, beliau berkata, parti serta kerajaan negeri banyak mengambil pengalaman daripada PAS di Kelantan untuk menghadapi Umno pada PRU akan datang.
Katanya, DAP sejak memerintah Pulau Pinang giat melakukan pendaftaran pengundi baru, khususnya di kalangan masyarakat Cina.
Disebabkan itu, beliau tidak menolak kemungkinan bahawa angkat nisbah 1:40 seperti yang didedahkan oleh Kajian Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda Umno semalam, adalah suatu gambaran yang logik berhubung demografi pengundi baru di tanah air.
Tidak cukup dengan itu, beliau berkata, DAP juga giat melakukan semakan daftar pengundi yang baru tiga bulan sekali seperti yang dilakukan PAS di Kelantan.
Sehubungan itu, beliau menjangkakan DAP dalam kondisi yang selamat untuk menghadapi PRU13 kelak.
“DAP, saya tak fikir mereka akan kalah di Pulau Pinang, tetapi PKR dan PAS mesti kerja kuat kalau mereka mahu pertahan Kedah dan Selangor, kalau mahu ke Putrajaya,” jelasnya lagi.
Melalui PAS Pusat, beliau berkata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri mahu seramai 120 ribu tenaga mahir disediakan melalui Institut Latihan Pilihan Raya PAS (Ilpas).
“Kalau boleh, Presiden PAS suka dan mahu Ilpas ini menyediakan satu pasukan seperti yang ditunjukkan dalam al-Quran, iaitu ‘satu bilangan yang kecil mengalahkan satu bilangan yang besar’,” ujar beliau.
Dalam perkembangan yang sama, Mohd Firdaus Jaafar, Pengerusi Jabatan Pilihan Raya (JPN) Dewan Pemuda PAS Pusat berkata, pihaknya bakal melancarkan kempen giat daftar pengundi muda bermula bulan depan.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]