Galas: PDRM bersikap mesra rakyat

Wednesday, October 27, 2010
Proses penamaan calon PRK Galas dan perarakan penyokong Pakatan Rakyat dan BN berjalan dengan baik dan tiada sebarang insiden antara kedua-dua penyokong parti.
Justeru, Ketua Polis Kelantan, Datuk Rahim Hanafi ketika ditemui media di tempat penamaan calon hari ini berharap kedua-dua parti berkempen secara berhemah dan tidak menimbulkan isu-isu sensitif seperti perkauman dan agama.
“Saya berpendapat ini adalah satu proses penamaan calon yang paling baik dan harmoni dan diharapkan dapat diteruskan oleh kedua-dua parti yang bertanding,” ujar beliau.
PDRM juga telah mewujudkan empat kumpulan dalam proses pemantauan proses pengundian kali ini, iaitu Zon A, B, C dan D.
“Sepanjang tempoh berkempen ini, PDRM akan menggunakan konsep mesra rakyat serta pencegahan jenayah, PDRM juga akan memastikan sepanjang tempoh berkempen ini,  ketenteraman akan dapat dinikmati semua yang berada di Dun Galas ini,” katanya lagi.
Rahim juga berkata kerjasama kedua-dua parti agar mematuhi arahan pihak berkuasa dari masa kesemasa amat diperlukan dan dengan bilangan anggota polis yang bertugas amat kurang jika dibandingkan dengan PRK yang lain menggambarkan PDRM mengambil sikap mesra rakyat dan ketenteraman awam masih terkawal.

Ketika ditanya berhubung dengan pengurangan anggota PDRM dalam pemantauan kempen di Dun Galas, beliau berkata setakat ini hanya terdapat lebih kurang 500 sahaja yang digunakan, kebanyakannya ialah anggota tugas mm sahaja.
Beliau juga berkata pemerhatian PDRM jumlah penyokong PAS yang hadir di hari penamaan calon antara lapan hingga sembilan ribu sedangkan di pihak BN hanya sekitar tiga ribu lebih sahaja.
Menyentuh permohonan permit ceramah, beliau juga berharap mana-mana parti politik yang ingin berceramah mestilah menghantar borang permohonan sehari sebelum ia diadakan.
“Kita akan bersikap adil dan secepat mungkin dalam mengeluarkan permit ceramah tersebut dan bagi yang berceramah tanpa permit,tindakan akan diambil,” katanya.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]