SKIM MIKRO UNTUK RAKYAT SELANGOR

Thursday, September 2, 2010

SHAH ALAM 2 Sept - Skim Mikrokredit Selangor (Skimsel) yang dilancarkan oleh Menteri Besar hari ini akan memberi manfaat kepada kumpulan pertama seramai 50 penerima pinjaman yang akan menerima pembiayaan modal perniagaan sebanyak RM3,000 dengan tempoh bayaran maksima selama 12 bulan.

Skimsel yang dikendalikan oleh Yayasan Dar Al Qard Al Hasan Selangor telah disempurnakan penubuhannya pada 8 Julai lalu.

Antara lain skim ini bertujuan untuk membantu golongan miskin memperolehi dana bagi menjalankan perniagaan sebagai salah satu usaha membebaskan mereka dari kitaran kemiskinan.

Kerajaan negeri Selangor telah memperuntukkan sebanyak RM70 juta untuk tujuan membiayai skim ini. RM50 juta adalah untuk masyarakat luar bandar dan baki RM20 juta untuk masyarakat bandar.

Exco Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hassan Ali dalam satu kenyataan media berkata, di peringkat awalnya skim ini akan beroperasi di kawasan Sabak Bernam.

"Menjelang akhir tahun 2010, skim ini akan diperluas ke Kuala Selangor, Hulu Selangor, Kuala Langat, Hulu Langat dan Sepang. Bagi masyarakat bandar, jadual perlaksanaan skim yang sama sedang disiapkan oleh pasukan pengendali yang diterajui oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Wanita, Rodziah Ismail," kata beliau.

Skimsel tidak memerlukan cagaran, tidak dikenakan faedah dan penerima pinjaman tidak akan diheret ke mahkamah.

Menurut Dr Hassan pengalaman mengendalikan skim yang serupa mendapati bahawa kesepakatan kumpulan-kumpulan kecil yang dimestikan bermesyuarat setiap minggu telah menyaksikan pembayaran balik mencecah seratus peratus.

Di pihak kerajaan negeri majlis pelancaran ini menjadi satu lagi mercu tanda komitmen kerajaan negeri untuk membantu golongan miskin secara terus.

Dr Hassan berkata majlis pelancaran ini menjadi bukti betapa kerajaan negeri begitu komited untuk mengagih-agihkan kekayaan negeri Selangor kepada semua golongan rakyat terutamanya golongan miskin.

"Merekalah yang menjadi kumpulan tumpuan kepada usaha pembangunan yang kini rancak dijalankan. Prinsip ini sesuai dengan falsafah pembangunan kerajaan negeri iaitu Merakyatkan Ekonomi Selangor," kata kenyataan itu lagi.

Majlis pelancaran Skim Mikrokredit Selangor akan diadakan di Masjid Makrufiah, Parit Baru, Sabak Bernam.

Seramai 1,500 tetamu dijangka hadir termasuk ketua jabatan di peringkat negeri dan daerah, ahli Exco, ADUN dan Ahli Parlimen, JKKK, Nazir serta Pengerusi Masjid dan Surau serta pemimpin masyarakat di peringkat akar umbi.

Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan memberi ucapan amanat pelancaran diikuti dengan penyampaian Skimsel.

Selepas itu satu taklimat khas Skimsel akan diadakan diikuti dengan majlis tahlil dan doa selamat serta ceramah motivasi Ramadan dan majlis berbuka puasa.

1 Komen:

Anonymous said...

Macammane nak memohon SKIMSEL nieh?

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]