PAS mahu kerajaan beri penjelasan berhubung JK Antara Agama

Thursday, April 15, 2010
http://idrisahmad.wordpress.com   
Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mahu kerajaan memberikan penjelasan terperinci berhubung penubuhan Jawatankuasa Kerja Perhubungan Antara Agama yang kini menimbulkan banyak tanda tanya dikalangan rakyat negara ini.

PAS melihat bahawa wujudnya keperluan untuk kerajaan memberikan penerangan berhubung kewajaran penubuhan jawatankuasa ini dan juga membuka ruang kepada rakyat untuk memberikan pandangan.

Dalam hal, ini menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk menjelaskan kedudukan sebenar jawatankuasa ini termasuklah garis panduan, bidang tugas dan kuasanya, kekerapan mereka perlu bermesyuarat, serta kepada siapa mereka bertanggungjawab memberikan laporan atau menyampaikan pandangan.


Rakyat juga mahu tahu bagaimana pemilihan keahlian jawatankuasa ini dipilih, tempoh perkhidmatan dan apakah sebabnya wakil Ulama’ dari Majlis Fatwa Kebangsaan tidak dijemput sama.

Baru-baru ini, bekas anggota Parlimen Kota Baharu Datuk Ilani Isahak yang dilantik mengetuai Jawatankuasa itu memaklumkan bahawa jawatankuasa tersebut bertanggungjawab mengenal pasti masalah yang boleh menjejaskan keharmonian antara agama, termasuk pertukaran agama, penyebaran agama, penggunaan istilah agama, pembinaan rumah ibadat dan isu tanah perkuburan.

PAS melihat isu-isu yang bakal disentuh ini amat sensitif. Mahu tidak mahu, ia akan membabitkan perbahasan mengenai perlembagaan. Maka ada juga keperluan bagi meletakan wakil dari Persatuan Peguam Syarie Malaysia dan Majlis Peguam Malaysia.

Walaubagaimana pun PAS menolak sebarang usaha untuk mempengaruhi pindaan perlembagaan atau dasar-dasar Kerajaan yang boleh menjejaskan kedudukan Islam serta hubungan antara agama dinegara ini.

Oleh itu bagi mengelakkan lebih banyak persepsi dihamburkan kalangan rakyat, maka menjadi tanggungjawab Kerajaan untuk memberikan penjelasan segera melalui wakil-wakil organisasi Kerajaan lainnya, kumpulan masyarakat, NGO, media dan parti politikn sebelum jawatankuasa ini dibenarkan memainkan peranannya.

Ustaz Idris Ahmad,
Ketua Penerangan PAS Pusat.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]