Jangan samakan rusuhan dengan perhimpunan aman

Friday, August 12, 2011

Dewan Pemuda PAS pusat menyangkal dakwaan Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Khalid Abu Bakar yang mengatakan kecekapan pihak berkuasa semasa Himpunan Bersih 2.0 — berjaya mengelakkan insiden rusuhan sebagaimana disaksikan di Britain awal minggu ini.
Naib Ketua Dewan Pemuda PAS pusat Raja Ahmad Al-Hiss menyifatkan, Khalid seolah-olah tidak dapat membezakan maksud rusuhan dan perhimpunan aman apabila menyamakan perkembangan semasa di Britain dengan perhimpunan anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) bulan lalu.
“Kami ingin menegaskan bahawa beliau perlu jelas dalam membezakan maksud rusuhan dan perhimpunan aman. Amat dikesali seorang yang berpangkat tinggi tetapi sangat dangkal dalam menterjemahkan perbezaan tindakan tertentu.
“Himpunan yang berlaku semasa 9 Julai tempoh hari adalah himpunan aman rakyat Malaysia dalam mempraktikkan Perlembagaan Persekutuan, Artikel 10 yang mana ia adalah himpunan aman dan terkawal,” katanya dalam satu kenyataan.
Jelas beliau, Himpunan Bersih 2.0 yang disertai ribuan rakyat adalah untuk menuntut reformasi pilihan raya manakala rusuhan di Britain merupakan sesuatu yang tidak boleh dikawal dan tidak mengikut undang-undang.
“Himpunan Bersih 2.0 juga membawa erti pendokongan rakyat terhadap kecintaan kepada negara.

“Manakala apa yang berlaku di London dan sekitar England adalah tindakan luar kawal yang tidak mengikut perlembagaan dan undang-undang negara mereka dan boleh dikategorikan sebagai rusuhan,” katanya menambah kagum dengan pendekatan Britain untuk menyelesaikan rusuhan itu dengan baik dan bukan kekerasan.
Kata Raja Ahmad, pendekatan yang digunakan di Britain sangat berhikmah walaupun apa yang berlaku bukan perhimpunan aman atau demonstrasi.
Semalam Khalid berkata rusuhan yang berlaku di Britain dan bandar-bandar utama lain adalah satu “mimpi ngeri” sekiranya polis tidak dapat menghalang demonstrasi jalanan.
Jelas beliau, walaupun terpaksa menyuaraikan Himpunan Bersih 2.0 dengan gas pemedih mata dan meriam air namun apa yang penting polis berjaya mengelak insiden-insiden yang tidak diingini.
“Ia adalah mimpi ngeri, sebab itu kita menghalang demonstrasi jalanan. Ia sepatutnya dihalang untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini,” katanya menerusi laman Facebook.
Ekoran kenyataan itu Naib Presiden PKR menyelar tindakan Khalid yang menyamakan rusuhan di Britain dengan Himpunan Bersih 2.0 sambil menyifatkan pegawai tertinggi itu “jahil.”
Ahli Parlimen Lembah Pantai berkata rusuhan yang berlaku di Britain disebabkan masalah yang berlaku di negara itu dan ia tidak boleh disamakan dengan perhimpunan anjuran Himpunan Bersih 2.0 di ibu negara pada 9 Julai lalu.
“Pada saya apa yang dikatakan itu menunjukkan kejahilan yang ada pada Timbalan Ketua Polis Negara yang mana beliau tidak faham apa yang berlaku di sana (Britain) dan ia tidak boleh disamakan dengan demonstrasi Bersih 2.0.
“Kalau kita lihat rusuhan yang berlaku di Britain disebabkan masalah ketiadaan peluang pekerjaan yang mana ramai yang menganggur, namun ia tidak terjadi di Malaysia di mana kita masih banyak peluang pekerjaan tapi kalau Malaysia tidak berhati-hati kita menuju masa depan yang sama dengan Britain,” katanya.
Keadaan di bandar-bandar utama di Britain kembali selepas dilanda rusuhan dan kegiatan mencuri yang berleluasa sejak beberapa hari lalu sehingga mencetuskan kecemasan di negara itu.
Selain operasi besar-besaran polis di London dan bandar raya lain, hujan lebat di utara Britain turut membantu mengembalikan keadaan tenang, berikutan rusuhan selama lima malam berturut-turut.

1 Komen:

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]