Senarai hitam tapi belum dibawa ke mahkamah

Monday, November 29, 2010
Hazayani Zakaria   
KUALA LUMPUR, 29 Nov: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar terus mempertikai tindakan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyenarai hitam pemilik kenderaan yang tidak membayar saman ekor walaupun mereka belum dibuktikan bersalah oleh mahkamah.
Mahfuz sewaktu mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini berkata, arahan Polis Diraja Malaysia (PDRM) agar JPJ menyekat pemilik kenderaan yang mempunyai notis saman ekor daripada memperbaharui cukai jalan adalah bertentangan dengan keputusan mahkamah.
"Isunya kenapa pihak KDN khususnya PDRM meminta JPJ untuk menyenarai hitam mana-mana pemilik kenderaan yang mempunyai saman ekor tapi belum dibawa ke mahkamah?
"Mereka hanya diberi notis melakukan kesalahan, tidak dibawa ke mahkamah tapi terus dihukum tidak boleh memperbaharui cukai jalan. Perkara inilah yang dipersoalkan ramai orang," katanya yang juga Pengerusi Kempen Anti Saman Ekor (Kase).
Beliau turut merujuk kepada kes dua tahun lalu di Kuching iaitu kes Lim Yew Chong melawan JPJ Sarawak di mana Hakim Mahkamah Tinggi Sarawak memberikan hak Lim memperbaharui cukai jalannya berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

Sebelum itu, Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu) minta Menteri Dalam Negeri menyatakan berapakah jumlah "saman ekor" yang belum selesai mengikut negeri sehingga kini dan berapakah jumlah pendakwaan yang telah dibuat oleh pihak berkenaan terhadap kes ini.
"Kalau pihak polis nak saman, terus samanlah, tapi jangan sekat pembayaran cukai jalan. Kalau sekat pemilik kenderaan untuk bayar cukai jalan, lagilah mereka memandu kenderaan mereka di jalan raya, lagi banyak masalah yang akan timbul.
"Kalau setiap tahun ada saman ekor ini, berapakah pendapatan kerajaan dan adakah saman ekor ini memberi satu kebaikan kepada pengguna jalan raya. Adakah pemandu akan lebih berhati-hati di jalan raya atau adakah lebih penambahan yang berlaku kepada pelangaran undang-undang?" soalnya.
Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop dalam jawapannya bagaimanapun berkata, pengeluaran notis POL 17A itu adalah notis untuk mendapatkan identiti pemilik kenderaan.
Tindakan itu juga didakwa untuk memastikan mereka lebih berhati-hati di jalan raya dan menafikan ianya dibuat secara membuta tuli.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]