Banjir semakin buruk, jumlah mangsa lebih 41 ribu

Thursday, November 4, 2010
Angka penduduk yang dipindahkan kerana banjir di negeri-negeri utara Semenanjung dilaporkan terus meningkat manakala keadaan banjir pula dikatakan semakin buruk.
Di Kedah, jumlah mangsa meningkat kepada lebih 28,000 orang pagi ini berbanding sekitar 27,000 malam semalam, ekoran keadaan yang semakin buruk di empat daerah.
Jumlah mangsa banjir di Perlis pula terus meningkat hari ini dengan mangsa yang dipindahkan sebanyak 13,723 orang.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Perlis berkata angka itu meningkat berbanding lebih 11,000 mangsa yang ditempatkan di lebih 40 pusat pemindahan semalam.
Keadaan banjir di Rantau Panjang, Kelantan setakat 8 pagi ini pula tidak berubah dengan jumlah mangsa yang berada di tiga pusat pemindahan di sini kekal 475 orang.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Negeri berkata, semua mereka yang membabitkan 121 keluarga itu ditempatkan di stesen kereta api lama, Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi dan Sekolah Kebangsaan Tok Deh.


Beliau berkata sejumlah 410 orang ditempatkan di stesen kereta api lama, iaitu penduduk Kampung Kedai Lama, Kedap dan Kampung Dangar.


"Selain itu, 42 penduduk lagi dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi yang terdiri daripada penduduk Kampung Banggol Kulim dan Bandang Guchil manakala di Sekolah Kebangsaan Tok Deh pula seramai 23 orang yang terdiri daripada penduduk sekitar," katanya.

Jurucakap itu, bagaimanapun, menjangkakan jumlah itu akan beransur kurang mulai hari ini berikutan paras air Sungai Golok yang terus surut.
Di Kedah, daerah Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena dan Pendang mencatatkan peningkatan jumlah mangsa yang dipindahkan, manakala keadaan banjir di Padang Terap pula semakin baik dan jumlah mereka berada di pusat pemindahan berkurangan.

Di Kubang Pasu, seramai 15,637 penduduk daripada 4,347 keluarga kini dipindahkan, manakala di Padang Terap seramai 3,219 orang masih berada di pusat pemindahan, Kota Setar melibatkan 1,788 penduduk, Pokok Sena (1,259 orang) dan daerah Pendang merekodkan 158 penduduk dipindahkan.

Jurucakap bilik gerakan Majlis Keselamatan Negara berkata sehingga 9 pagi ini, sebanyak 104 pusat penempatan mangsa banjir dibuka dan daripada jumlah itu, 46 di Kubang Pasu, 35 di Padang Terap, 15 di Kota Setar, tujuh di Pokok Sena dan satu di Pendang.

Katanya keadaan banjir di Padang Terap bertambah baik dengan 774 orang daripada 274 keluarga dibenarkan pulang ke rumah masing-masing.

Keadaan banjir di Kota Setar semakin buruk dan tinjauan Bernama mendapati paras air semain naik walaupun hujan telah berhenti.

Beberapa jalan utama di bandar raya Alor Setar pula semakin digenangi air menyebabkan keadaan sesak.

Selain itu beberapa kawasan kediaman juga berdepan dengan gangguan bekalan air, termasuk terputus bekalan.

Di Perlis, kebanyakan mangsa banjir yang dipindahkan ialah dari kawasan Kangar manakala di kawasan utara Perlis, keadaan beransur surut.

Sementara itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil turut melawat mangsa-mangsa banjir hari ini.

Sebelum itu, beliau mendengar taklimat yang disampaikan oleh Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu dan Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis Datuk Azizan Hamid.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]