Kerajaan silap tutup kementerian

Sunday, January 31, 2010

Dr Nordin   
Sesudah membaca artikel tulisan rakan saya Datuk Salleh Majid berkaitan isu usahawan bumiputra, saya terfikir adakah kerajaan wajar ataupun tersilap congak ketika membubarkan MECD berbanding kementerian lain. Impak dari MECD amat besar kepada ekonomi negara terutama sekali kepada bumiputra. Pembubaran MECD benar-benar melesukan program keusahawanan.
Walaupun fungsi MECD diagihkan kepada beberapa kementerian tapi banyak yang menjadi lesu. Lihat saja INSKEN yang sehingga kini gagal mewujudkan program latihan. Layarilah web INSKEN dan anda akan terkejut dengan mesej mereka. Semua menteri yang diagihkan fungsi MECD samada MITI, Kem. Agro, KPLB lebih memberi tumpuan kepada aktiviti dana besar saja. Aktiviti usahawan diberikan perhatian amat rendah dan ada juga tiada langsung. Bayangkan permohonan geran pelancaran pun tidak selesai setelah 6 bulan.

Kalaupun Kerajaan nak menjimatkan kos pengurusan sekalipun. Lihatlah juga setakat mana impak dan sumbangan kementerian sebelum in dibubarkan. Impak ke atas rakyat dan ekonomi adalah sangat besar. Tak perlulah kerajaan malu sekiranya terpaksa mewujudkan semula MECD. Malah kerajaan akan dipuji kerana prihatin.
Terbaca saya komen Tun M bahawa parti Melayu kini sudah mengabaikan kebajikan bumiputra. Mungkin lebih baik dibubarkan Kementerian Pengajian Tinggi yang bermasalah. Serap saja kepada kedudukan asalnya iaitu di Kementerian Pelajaran seperti dulu. Kedudukan IPT pasti menjadi lebih kukuh dan mantap di bawah pimpinan Timbalan Perdana Menteri kita yang lebih berautoriti. Kementerian Pengajian Tinggi menelan kos yang amat tinggi yang sepatutnya diberikan kepada kemakmuran ekonomi negara. Mereka sekadar posmen dan bukan pun pos laju. Semua masalah dikembalikan kepada IPTA untuk diselesaikan atas nama autonomi.
Jadi kita tak perlukan begitu ramai orang yang memberi arahan saja. Apabila perlaksanaan AUKU diperturunkan kepada pihak IPTA, apakah masih perlu lagi sebuah kementerian untuk terus mengelirukan pelajar. Bajet IPTA tahun 2010 ini terlalu banyak berkurangan sekadar cukup untuk membayar gaji saja. Aktiviti pencarian ilmu pun seperti persidangan, seminar telah ditangguhkan. Pelajar dalam kesempitan apabila jam mengajar pun dikurangkan kerana penjimatan elektrik dan gaji pengajar kontrak. Tentunya lebih baik kementerian berkenaan dibubar dan bergabung dengan Kemeterian Pelajaran dan kos pengurusan kementerian berkenaan yang tinggi itu diagihkan kepada IPTA untuk kepentingan pelajar.

0 Komen:

Post a Comment


ADUAN MASALAH

Nama
Emel
Telefon
Aduan
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

HANTAR ARTIKEL

Tajuk
Pengirim
Artikel
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]

DAFTAR DENGAN DEWAN PEMUDA PAS SHAH ALAM


Sila Isi Maklumat dibawah untuk mendaftarkan diri anda secara online dengan Dewan Pemuda PAS Kawasan Shah Alam. Khidmat anda amat diperlukan bagi memperteguhkan perjuangan yang mulia ini.
Nama
Emel
Alamat (R)
Alamat (P)
Telefon
Status
Perancangan
Blog/Website
Image Verification
captcha
Sila Masukkan Teks dari Imej Di Sebelah: [ Refresh Image ] [ What's This? ]